Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen og Seher Aydar om å reversere tidligere svekkelser i arbeidsmiljøloven og styrke tillitsvalgtes myndighet (Innst. 247 L (2025–2026), jf. Dokument 8:157 LS (2025–2026))
Innlegget
Jeg vet ikke om det er latskap eller ideologisk blindhet, men det høres ut som om Høyre og FrP ikke klarer å lese Rødt sine forslag. Det Rødt har foreslått, er ikke å fjerne adgangen til gjennomsnittsberegning, men å stramme inn på hvem som kan gi denne adgangen. Det er å ta tilbake de reglene vi hadde før 2015. Når man hører på Høyre og FrP, skulle man tro at vi ikke hadde sykehus i Norge før 2015, at barnevernet ikke hadde noen ansatte, at alle jobbet åtte timer – punktum – og ikke noe mer. Sånn er det selvsagt ikke. Det er sånn i Høyre og FrP sin verden at hver gang de gjør noe, er det likesom rasjonelt, men hver gang noen prøver å endre det tilbake, da er det superradikalt og kommer til å rasere hele Norge. Sånn er det selvsagt ikke. Jeg tror ikke man er verken dum eller ideologisk blind på høyresiden, men det er åpenbart fordi man forstår at dette handler om makt. For hvorfor er FrP så livredde for at det er en tillitsvalgt som skal godkjenne denne avtalen, og ikke tømreren, elektrikeren eller restaurantarbeideren? Det er fordi Fremskrittspartiet også forstår at når arbeidsfolk står sammen, har arbeidsfolk mer makt. Det er det den norske arbeiderbevegelsen har vært bygd på i 100–150 år, at når man kommer sammen, står sammen, har man mer makt, og det er kjempeskummelt for kapitaleierne, for kapitalkreftene, som Fremskrittspartiet åpenbart er alliert med, og som gjør at man gang på gang angriper fagbevegelsen, sånn som Fremskrittspartiet også har gjort i denne debatten. Jeg tror også at Morten Sandanger har veldig rett, at det er veldig mange her som åpenbart ikke forstår hvordan gjennomsnittsberegning av arbeidstid fungerer. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gjorde det selv heller, før jeg var på besøk på mange arbeidsplasser og lærte mer om det. Hvis noen er usikre, er jeg helt sikker på at McDonald’s-Morten kan forklare det en senere stund. Jeg vil avslutte med å hilse til Mortens foreldre på galleriet. Det er en sønn dere kan være stolt over!
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat