Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))

Innlegget

Trygge veier er en grunnleggende forutsetning for at vi skal kunne leve og bo i hele landet. Trygge veier handler om mer enn bare asfalt og veistandard. Det handler om tryggheten for at man kommer seg trygt fra a til b, at småbarnsmoren vet at hun kommer trygt hjem til ungene sine etter jobb, og at lastebilsjåføren kan føle seg trygg på at han får levert lasten sin i tide. Det handler om 16-åringen som kjører motorsykkel alene for første gang, og om 16-åringens foreldre som står hjemme på gårdsplassen og venter på at sønnen deres skal komme rullende opp oppkjørselen. Vi vet at det fremdeles er altfor mange som blir drept eller hardt skadd på norske veier. I 2025 ble 111 personer drept på norske veier, og vi er langt unna å nå nullvisjonen for hardt skadde og drepte i trafikken. Selv om hver ulykke har sin årsaksforklaring, vet vi at dårlige veier tar liv. Både statsråden og Blikra viser til førerfeil. Vi må ikke glemme at dårlige veier kan skape dårlige sjåfører. Det er noe av bakgrunnen for at FrP fremmer dette representantforslaget. Regjeringen mangler ambisjoner for norske veier. Det blir iverksatt færre store veiprosjekter, vedlikeholdsetterslepet øker, og ut fra signalene som gis fra regjeringen, blir det ikke bedre de neste årene. Å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan, og bygge nytt der vi må – denne strategien høres veldig fin ut, men tar vi vare på det vi har, når vedlikeholdsetterslepet øker år etter år? Bygger vi nytt der vi må, når det knapt startes nye veiprosjekter? I Arbeiderpartiets Norge bygges det norske veinettet ned. FrP vil bygge Norge for framtiden. Vi leverte tidenes satsing på samferdsel da vi satt i regjering. Det luktet asfalt i hele Norge. Vi må tilbake dit. Derfor fremmer FrP flere forslag i dag som i sin helhet er ment å gi tryggere veier. Vi ønsker bl.a. en forpliktende plan for å avvikle vedlikeholdsetterslepet på riksveiene, vi vil omklassifisere viktige fylkesveier til riksveier og bedre merkingen av veier, for å nevne noe. Jeg registrerer at Arbeiderpartiet ikke har fremmet noen forslag i innstillingen. Det kan ikke tolkes som noe annet enn at Arbeiderpartiet er fornøyd med tingenes tilstand. De er fornøyde med at vedlikeholdsetterslepet øker. De synes det er greit at vi ikke bygger møtefrie veier på plasser der trafikkmengden sprenger kapasiteten på eksisterende veinett. Det er tydelig at samferdsel ikke er en prioritert sak for denne regjeringen. I store deler av Norge er bilen og veien avgjørende for hverdagslivet. FrP vil fortsette kampen for vanlige folks trygghet på norske veier og vil bygge et Norge for framtiden, og denne oppgaven tar FrP på alvor.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat