Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen om bedre rammebetingelser for Nye Veier AS (Innst. 297 S (2025–2026), jf. Dokument 8:227 S (2025–2026))

Innlegget

Opprettelsen av Nye veier har vært en enorm suksess. Da Nye veier ble opprettet, var advarslene fra venstresiden mange. Det var ikke måte på hvor ille det kom til å gå. Med fasiten i hånd vet vi at Nye veier har vist at det går an å bygge vei raskere, billigere og mer effektivt enn det staten hadde gjort i årevis gjennom de gamle strukturene. Man fikk lengre sammenhengende utbygginger, bedre kostnadskontroll og tydeligere prioriteringer. Nye veier har også utfordret Statens vegvesen, og bidratt til å gjøre Statens vegvesen bedre. Hva er svaret til regjeringen når man har noe som fungerer bra? Jo, mindre forutsigbarhet, svakere finansiering og en politikk som bremser tempoet i veibyggingen i Norge. Regjeringen har over flere år underfinansiert Nye veier, og Nye veier selv opplyser om at de som følge av økte driftsutgifter og prisvekst mangler omtrent 1,5 mrd. kr for å kunne opprettholde samme tempo som tidligere. Dessverre taler Nye veier for døve ører. Regjeringen gir ikke én krone ekstra utover indeksjustering. Fremskrittspartiet mener vi må tilbake til ambisjonen om å bygge moderne hovedveier med høy standard, høy trafikksikkerhet og god framkommelighet, ikke minimumsløsninger som ser fine ut på papiret, men som blir flaskehalser om få år. Jeg registrerer at enkelte partier stadig snakker om at vi må prioritere hardere, men det er interessant hvordan det nesten alltid er veiprosjekter utenfor de største byene som skal nedprioriteres først – bl.a. E6 gjennom Innherred, som opprinnelig skulle bygges som en helhetlig utbygging og nå er nedskalert til å bli flere delstrekninger. Distriktene skaper enorme verdier for dette landet, innen industri, havbruk, eksport og transport. Da må staten også stille opp med infrastrukturen som trengs for å kunne utvikle Norge videre. Som vi alle vet, er vei beredskap. Beredskap handler ikke bare om militær mobilitet. Raset ved Nesvatnet viste hvor sårbare vi er når vi får plutselige langvarige bortfall av kritisk infrastruktur. Beredskap handler om hvor robuste vi er når ting plutselig endrer seg brått. Nye veier har mange viktige veistrekninger i sin portefølje. Skal man klare å realisere disse strekningene, må vi bedre Nye veiers rammevilkår. Fremskrittspartiet vil bygge landet videre, og vi vil fortsette å bygge gode og trygge veier og et helhetlig veinett som er dimensjonert for fremtiden. Jeg håper de andre partiene ser verdien av gode veier og stemmer for forslagene fra FrP.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat