Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Mats Henriksen
Mats Henriksen
Fremskrittspartiet·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om opprettelser av Nye Baner som en del av det etablerte infrastrukturselskapet (Innst. 269 S (2025–2026), jf. Dokument 8:228 S (2025–2026))

Innlegget

Norsk jernbane har i altfor mange år vært preget av forsinkelser, kostnadssprekker og prosjekter som stopper opp i byråkratiet. Dette går utover vanlige folk, pendlere og næringsliv, og hele landet taper på det. Det er bakgrunnen for at Fremskrittspartiet foreslår å opprette Nye baner etter modell fra Nye veier. Da Nye veier ble etablert, så vi hva som skjer når man utfordrer gamle strukturer. Vi fikk et høyere tempo, bedre kostnadskontroll og mer helhetlig utbygging. Det har blitt bygd mer vei for pengene. Når noe ikke fungerer, må vi prøve å løse det ved å gjøre mer av det som fungerer. Når vi ser hvordan store jernbaneprosjekter har blitt håndtert i Norge, er det vanskelig å si at dagens modell fungerer. Derfor mener Fremskrittspartiet at vi må tenke helt nytt. Jeg registrerer at mange av argumentene som brukes mot opprettelsen av Nye baner, er de samme argumentene som i sin tid ble brukt mot Nye veier. Når vi ser hvilken suksess Nye veier har vært, mener jeg at disse argumentene faller på sin egen urimelighet. Jeg registrerer også at Arbeiderpartiet nærmest avviser organisering som en del av problemet i jernbanesektoren. Jeg mener at det er en merkelig konklusjon, for når prosjektene blir forsinket år etter år, når kostnadene løper løpsk og man sliter med å gjennomføre store prosjekt, da har man problemer man ikke kan bevilge seg ut av. Da handler det like mye om hvordan sektoren er organisert, som hvor mye penger man bevilger. Vi vet at det er begrenset med ressurser i årene framover, og det er nettopp når ressursene er begrenset, at organisering blir enda viktigere. Å sprøyte penger inn i et system som allerede sliter med kostnadskontroll og gjennomføringsevne, er ikke god utnyttelse av begrensede ressurser. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at Arbeiderpartiet ikke foreslår egne grep for å ordne opp i rotet i norsk jernbanesektor. Det betyr at man er fornøyd med budsjettsprekker, man er fornøyd med prosjekter som aldri blir ferdig, og man er fornøyd med at buss for tog er normalen og ikke unntaket. Fremskrittspartiet har høyere ambisjoner for Norge. Pendlerne fortjener bedre, næringslivet fortjener bedre, og derfor fremmer Fremskrittspartiet forslag om opprettelse av Nye baner.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat