Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen og Seher Aydar om å reversere tidligere svekkelser i arbeidsmiljøloven og styrke tillitsvalgtes myndighet (Innst. 247 L (2025–2026), jf. Dokument 8:157 LS (2025–2026))
Innlegget
Nå har det blitt sagt mye rart på denne talerstolen fra høyresiden, så jeg tenkte jeg skulle prøve å samle trådene og svare ut litt. Jeg vil begynne med representanten Nordtug, som sier at FrP også vil være med og bidra til et trygt og seriøst arbeidsliv som tar vare på arbeidstakernes helse og familieliv, og det var mange andre fine ord der også. Det er veldig, veldig bra at FrP sier det fra talerstolen, men kan de heller ikke vise det gjennom politikken sin? Det eneste forslaget FrP har stilt innenfor arbeidslivsfeltet denne sesjonen, har vært at 15-åringer skal jobbe om natten. Hvordan får vi et tryggere og mer seriøst arbeidsliv av at en 15-åring jobber fra kl. 12 til kl. 7 om natten? Dette bidrar jo til mer utrygghet og dårligere helse, og det er rett og slett farlig politikk. Det kan for øvrig også forslagsstiller Ytrevik komme og svare på hvis han heller ønsker det. Det blir også sagt at vi ikke har tatt inn over oss hvordan arbeidslivet er. Jeg har faktisk stått i denne politikken med gjennomsnittsberegning og forhandlet fram avtaler som har ivaretatt fleksibiliteten til arbeidsgiver, gjennom punkt 2 i paragrafen, men som også gir forutsigbarhet for arbeidstakerne. Det er det som er poenget her i forslaget – i frykt for å forsvare forslaget til Rødt: Det handler ikke om å fjerne adgangen, som Høyre sier. De foreslår jo bare at de skal stramme litt inn og gjøre endringer, og vi vil da se på hvordan dette er blitt praktisert siden liberaliseringen. Ingen fra høyresiden forstår denne ordningen. De forstår heller ikke hvordan fagforeninger med innstillingsrett funker eller hvordan arbeidstidsordninger fungerer, for det er veldig mange arbeidstidsordninger den dag i dag som man må ha innstillingsrett for å godkjenne. Det har fungert helt fint, og retten til et trygt og organisert arbeidsliv ivaretar gode arbeidstidsordninger for den enkelte arbeidstaker, jf. kapittel 10 § 12, fjerde ledd. Ytrevik sier også at arbeidsledigheten har økt siden vi tok over. Vi har fått 160 000 flere i jobb siden FrP satt i regjering, og arbeidsledigheten blant de under 30 har gått fra 133 000 – eller 18,7 pst. – i 2017 til 114 000 eller 16,2 pst. i 2024. Det er altså en faktafeil, det som ble sagt fra talerstolen om at arbeidsledigheten har økt. I virkeligheten har vi altså faktisk fått flere folk ut i jobb, og spesielt har også flere unge kommet seg i jobb, ifølge Navs tall.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat