Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))

Innlegget

Hurtigbåten er en helt avgjørende del av kollektivsystemet vårt. Samtidig er hurtigbåten det transportmiddelet i Norge som har høyest utslipp per passasjerkilometer. Det er høyere enn fly. Da vi startet med elektrifisering av kjøretøy på 1990-tallet, ble det møtt med mye skepsis. Elbiler har vært omtalt som trege lekebiler med kort rekkevidde og dårlig ytelse. Jeg husker at noen sa til meg en gang: Nei, jeg har ikke behov for å kjøre symaskin til jobben. Nå er vi mange – rekordmange, og stadig flere – som opplever hvor bra elbilen faktisk fungerer. En elmotor bruker energien langt mer effektivt enn en fossilmotor. Den støyer mindre. Den slipper ikke ut eksos. Langt fra alle miljøproblemene er løst, men de færreste tenker i dag at elbilen er en dårlig bil. Sånne teknologiske sprang er mulige hvis man faktisk setter seg det som mål. De er også helt nødvendige, men de kommer ikke av seg selv. For å lykkes trenger vi risikovilje, vi må prøve og feile, og vi trenger kapital. Begge deler er det krevende for fylkeskommunene å stå alene i. Når økonomien er presset i Kommune-Norge, er det forståelig at man ikke først tenker på teknologisk innovasjon, men det betyr ikke at vi skal gi opp, for utslippene i transportsektoren går fremdeles opp. Det betyr at det som gjøres i dag, ikke er nok. Det hjelper lite å si at man ønsker grønn omstilling dersom man samtidig lar fylkene sitte igjen alene med ansvaret for problemløsningen. Det er nettopp derfor MDG foreslo 4 mrd. kr i vår alternative transportplan til innkjøp av utslippsfrie hurtigbåter og ferjer. Forslaget vi behandler i dag, innebærer ikke penger, men det er ikke spesielt radikalt. Regjeringen lovet faktisk en tilsvarende satsing i Hurdalsplattformen i sin tid, men det ble ikke fulgt opp. Det er synd, for det handler ikke bare om klima. Det handler om industri, arbeidsplasser og teknologiutvikling langs hele kysten. Noen snakker fortsatt om utslippsfrie hurtigbåter som om det er science fiction, men vi har hørt de motargumentene før. Vi har hørt dem om elbiler, og vi har hørt dem om elektriske ferjer. Ja, det er krevende teknologi. Hurtigbåtene går fort, langt og ofte i røft vær, men nettopp derfor er det så viktig å ha en ordentlig satsing på dette. Teknologien blir ikke bedre av å ligge i en skuff. Den må brukes, testes, feile og prøves igjen. Det er derfor staten må være med og ta risikoen, for fylkeskommunene har verken økonomi eller handlingsrom til å dra det alene. Mange representanter har fra talerstolen argumentert med at støtte til dette forslaget vil ta fra fylkeskommunene selvråderetten, men Nordland fylkeskommune sier selv i høringssvar at de støtter forslaget. Det er ganske rart om vi ikke klarer å satse på dette og finne en løsning. Ikke la kystsamfunnene våre sitte fast i fossilalderen. Resten av samfunnet går mot nullutslipp. Med det tar jeg opp MDGs forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat