Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))
Innlegget
Det er interessant at FrP så gladelig er villig til å gi skatteletter, leterefusjonsordning og mer når det gjelder en kjent teknologi som fossilteknologien, men når det gjelder å ta sjanser, utvikle ny teknologi og sikre at vi i Norge kan være godt rustet for framtiden, ja, da er det sløsing. Det er jo en fascinerende logikk. Hadde gründere og nytenkere tenkt som representanten Hoksrud, tror jeg jammen ikke vi hadde sett et rundt hjul enda engang. Den norske økonomien er i en særstilling grunnet oljeinntektene. Vi er utrolig heldige. Samtidig er det en skyggeside, for investeringsmidler kan ikke brukes to ganger. Når penger øses inn i fossilbransjen, blir det mindre penger og færre hender igjen til å komme på de nye ideene. Det er derfor staten må sette krav, bevilge risikokapital og sikre verft og de som driver på med næringsliv i Norge – de som kan finne på de nye ideene for hvordan vi kan tas oss inn i nullutslippssamfunnet og lykkes med det, sånn som vi har lyktes med fossilbransjen. Spørsmålet her er: Skal vi stå igjen som den siste bensinstasjonen, eller skal vi rigge verftene og næringslivet i Norge til en ny tid, bl.a. ved å sette krav til nullutslippsteknologi og støtte fylkeskommunene i deres testing og feiling for å få til et transportsystem som er fossilfritt? Det er spørsmålet. Jeg vet hva jeg velger. Jeg vil støtte mer satsing på nullutslippshurtigbåter.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat