Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))

Innlegget

Nullvisjonen betyr at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken. Da må vi prioritere tiltakene som koster minst, sammenlignet med effekten, først. Et av dem er ikke nevnt i representantforslaget. Forskjellen på fart, f.eks. 20 km/t, kan være forskjellen på liv og død for et menneske som blir påkjørt. Likevel bygges altfor mye av samferdselspolitikken fortsatt rundt forventninger om stadig mer biltrafikk, høyere fart og høyere kapasitet. Forslagsstillerne ønsker å senke terskelen kraftig for firefeltsvei, helt ned til veier med årsdøgntrafikk på 6 000 biler – i trafikksikkerhetens navn. Ja, det virker som at FrP tror at vi kan bygge oss helt ut av risikoen det faktisk innebærer å navigere store maskiner. Så lenge vi får en stor nok vei, vil det være trygt. Og det virker som FrP synes at ingen kostnad er for høy dersom det innebærer å bygge enorme veier, på bekostning av andre gode tiltak. MDG mener dette er feil prioritering. Dette er et forslag som vil fortsette å prioritere overdimensjonerte veier i sentrale strøk over trygge veier i hele landet. Forslaget vil bygge ned enorme mengder matjord og natur. Det vil koste enorme summer i bygging, men ikke minst i framtidig vedlikehold. Det vil være en kjemperegning til både nåværende generasjoner og framtidige generasjoner. Det vil binde enda mer av transportpolitikken vår til økt biltrafikk i framtiden. I Sverige og Tyskland bygger man som hovedregel ikke firefelts vei med mindre trafikken er omtrent firedobbel av det forslaget legger til grunn. Da er det ikke rart at andre land får mer for samferdselspengene. Det er rart hvordan FrP her er opptatt av å bruke mest mulig penger – kastet dem på gamle løsninger. Samtidig vet vi at det største vedlikeholdsetterslepet finnes på fylkesveiene, der mange av de mest alvorlige ulykkene skjer. Vi i MDG mener at pengene må brukes på å trygge fylkesveier, vedlikehold, rassikring og reell trafikksikkerhet, ikke på å bygge stadig større motorveier i sentrale strøk. Vi vet at fart er en av hovedårsakene til dødsulykker i trafikken. Derfor foreslår MDG å åpne for større bruk av automatisk trafikkontroll, etter ønske fra lokale myndigheter. Automatisk trafikkontroll, ATK, virker. Statens vegvesen sier selv at det reduserer fartsovertredelser og har stor trafikksikkerhetseffekt. Det er et relativt billig tiltak. Likevel er det for vanskelig å benytte kontrollmekanismen når lokale myndigheter ønsker det. MDG mener at ATK i større grad bør kunne brukes også mot andre alvorlige trafikklovbrudd enn bare fart. Det er tryggeste transportsystemet er ikke nødvendigvis det raskeste. Med det tar jeg opp MDGs forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat