Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Marie Sneve Martinussen om en god posttjeneste for framtiden (Innst. 280 S (2025–2026), jf. Dokument 8:229 S (2025–2026))

Innlegget

Posten er kanskje et av de selskapene i Norge som har gjennomført størst omstilling – på en svært vellykket måte – de siste 30 årene. Brevvolumet i Norge har siden toppen i år 2000 rast nedover. På toppunktet var brev en av de viktigste kommunikasjonsformene i landet vårt. Nå er det for mange av oss en kuriositet når vi får noe i postkassen. Det har gått fra flere postrunder per dag for postbudene mellom de viktigste kundene, til at en gjennomsnittlig husstand kanskje får et brev i postkassen annenhver uke. Posten har håndtert denne utrolig krevende omstillingsprosessen på en måte som veldig mange, både offentlige og private virksomheter, burde ha mye å lære av. Samtidig er vi stadig i en situasjon hvor omtrent en halv million innbyggere ikke har digital kompetanse. For dem er Posten fremdeles en av de viktigste kommunikasjonsformene. Mange av de personene, som gjerne er eldre, bor alene, ville hatt glede av et større besøk enn å høre postbilen passere forbi huset. Posten har derfor sammen med KS gjort en formidabel jobb med å undersøke hvordan det viktige postnettet vårt kan utnyttes på en bedre måte. MDG er tydelig: Postnettet vårt er en kritisk del av vår infrastruktur – en del som er utrolig viktig i beredskapssammenheng, men også til hverdags for dem som fremdeles trenger det. Samtidig er det en kjensgjerning at pengene må prioriteres. Skal Posten ikke få lov til å fortsette omstillingen, vil utdeling av brev som ikke lenger er der, koste stadig mer. Samtidig er Posten i dag ute hos alle husstander flere ganger i uken. Her hadde det vært fornuftig å se litt forbi sektoransvarsprinsippet og ta ansvar for noen av de store samfunnsutfordringene vi har. Stadig flere skal bo lenger hjemme. Mange eldre er fysisk friske, men kjenner på ensomhet og nedstemthet. Å få noen på døren med informasjon fra kommunen, et smil om munnen og en kort prat kan være forskjellen på god og dårlig helse i framtiden. Piloten har vist et godt resultat. Flere eldre melder seg til tjeneste for frivilligheten. Livskvaliteten ser ut til å øke. Det er en vinn-vinn-vinn-situasjon med en løsning som sikrer vår kritiske infrastruktur, som postnettet er, samtidig som man legger til en stor verdi i postbudenes oppgave, når de først er der ute hos oss alle. Da er det skuffende å se at regjeringen ikke vil gjøre endringer, ikke vil teste en dørterskeltjeneste i tre år for å få mer læring, men heller velte et enormt kostnadskutt over på Posten, uten mulighet for å finne inndekning i å justere tjenestetilbudet. Dette er en tapt mulighet for et godt og framtidsrettet posttilbud som gir noe mer enn bare brev på døren, og det er trist.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat