Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 19. mai 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Marie Sneve Martinussen om en god posttjeneste for framtiden (Innst. 280 S (2025–2026), jf. Dokument 8:229 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil jo tro at det hadde vært mulig å ta den vurderingen. Vi kan ta et eksempel: Innen hjemmesykepleien brukes majoriteten av tiden på reising mellom brukere. Helsefagarbeidere er vi ordentlig i beit for, og jeg tror ingen ville ha foreslått at helsefagarbeiderne skulle ta med post og levere ut den når de likevel er der ute. Likevel er det et nett som er der ute til store deler av befolkningen. Posten har det nettet, de ser at det blir mindre post, de ser at det er behov for å gjøre andre ting og kunne være der ute når de likevel bruker majoriteten av tiden sin på å reise rundt. For kommunene er det ikke så enkelt å reise hjem til folk og gjøre den omstillingen som for Posten, eller å legge på andre, mer verdiskapende tjenester. Jeg spør igjen, for her er det en mulighet for å se bredere på samfunnsutfordringene: Hva er det som gjør at statsråden og regjeringen ikke tar den muligheten?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat