Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Remi Sølvberg
Remi Sølvberg
Rødt·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om opprettelser av Nye Baner som en del av det etablerte infrastrukturselskapet (Innst. 269 S (2025–2026), jf. Dokument 8:228 S (2025–2026))

Innlegget

Vi kommer til å stemme mot i denne saken. Norge trenger ikke flere infrastrukturselskaper, flere konsernstrukturer eller flere lag med oppsplitting av jernbanen. Vi trenger det motsatte. Vi trenger samling, sterkere offentlig styring og mer penger til faktisk drift, vedlikehold og utbygging. Jernbanereformen har vært en katastrofe for norske togpassasjerer. Den har fragmentert sektoren, skapt uklare ansvarsforhold, flyttet enorme ressurser over til administrasjon, anbud og koordinering mellom selskaper. Samtidig opplever folk forsinkelser, innstillinger og et vedlikeholdsetterslep som dessverre bare vokser. Da er det oppsiktsvekkende, mener jeg, at Fremskrittspartiet mener at løsningen er enda et nytt selskap. Det er overraskende at FrP fortsatt har tro på at konkurranse mellom statlige aktører automatisk gir bedre resultater. Erfaringer viser oss at jernbanen ikke fungerer som et marked. Togsystemet er et tett integrert nettverk der infrastruktur, trafikkstyring, verksteder, materiell og rutetabeller må fungere sømløst sammen hver eneste dag. Jo flere selskaper, jo flere grenseflater man lager, desto mer komplisert blir dette systemet. Rødt mener derfor at all erfaring viser at jernbanereformen peker i helt motsatt retning fra dit vi vil. Vi trenger ikke flere aktører, vi trenger færre. Vi trenger ikke mer konkurranse, vi trenger mer koordinering og demokratisk kontroll. Det mest alvorlige problemet i norsk jernbane er ikke mangel på selskaper. Problemet gjennom tiår er underfinansiering av vedlikehold og fornying. Vi må gjøre vedlikehold sexy. Det har ikke vært kult nok. Det har vært kulere å kjøpe et nytt tog. Men vi må ta vare på det vi har. Skinner, signalanlegg og kontaktledninger nedslitt. Verkstedkapasiteten er for svak. Mange steder er kapasiteten sprengt. Samtidig har passasjertallet økt kraftig. Det er her vi må sette inn innsatsen. Rødt har i sine alternative budsjetter prioritert mer penger til drift, vedlikehold og fornying av jernbanen. Vi vil bruke fellesskapets midler på tog, på at de skal gå i tide, ikke på selskapslogoer, nye direktørstillinger osv. Det er viktig å si at jernbanen er en del av den nasjonale beredskapen. Ofotbanen er et godt eksempel. Den er avgjørende for både godstransport og forsyningssikkerhet i nordområdene. Nettopp derfor er det feil å splitte opp ansvaret ytterligere. Når departementet og fagmiljøene advarer mot flere infrastrukturforvaltere på et lite og tett integrert jernbanenett, bør Stortinget lytte og ta det til etterretning.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat