Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om opprettelser av Nye Baner som en del av det etablerte infrastrukturselskapet (Innst. 269 S (2025–2026), jf. Dokument 8:228 S (2025–2026))
Innlegget
Rødt mener løsningen er å renasjonalisere og samle jernbanen, ikke fragmentere den videre. Vi ønsker en integrert offentlig jernbane, der staten har helhetlig ansvar for infrastruktur, drift og utvikling, og der ressursene går til togtilbud og vedlikehold framfor anbudsregimer og selskapsorganisering. Det er derfor vi sier nei til Nye baner. Vi trenger færre selskaper og mer jernbane, ikke omvendt. Vi trenger å samle sektoren og ha tydelige styringslinjer. Jeg hører at hovedproblemet ikke er organisering. Nei, det er kanskje ikke hovedproblemet. Gamle anlegg og vedlikeholdsetterslep er nok hovedproblemet. Norsk jernbane i dag har store problemer. Den er også et offer for egen suksess – det er så mange som vil ta tog. Men så er også organisering en stor del av problemet. Riksrevisjonen skriver tydelig at det er mange aktører i jernbanesektoren, og ansvaret er delt opp. Det gjør styringen mer krevende. Videre skriver de at samordning mellom aktørene har vært problematisk. Så til dette med verkstedkapasitet: Vi trenger en nasjonal offentlig eid verkstedkapasitet. Forsvaret er krystallklar på det. De trenger transport innen jernbanesektoren, og den mest lavthengende frukten er å ikke selge ut verkstedkapasitet. Den trenger vi i nasjonalt eie.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat