Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Remi Sølvberg
Remi Sølvberg
Rødt·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Marie Sneve Martinussen om en god posttjeneste for framtiden (Innst. 280 S (2025–2026), jf. Dokument 8:229 S (2025–2026))

Innlegget

Rødt mener at framtidens postpolitikk må handle om mer enn å administrere nedgang i brevvolum. Når samfunnet endrer seg, må vi bruke den infrastrukturen vi allerede har, på en smartere måte, til det beste for folk over hele landet. Derfor mener vi at nettopp dørterskeltilbudet kunne vært så utrolig viktig. Forsøkene som er gjennomført, har vist gode resultater. Eldre har fått mer informasjon, mer sosial kontakt og større trygghet i hverdagen. For mange er møter med postbudet en viktig kontaktflate med samfunnet rundt seg. Evalueringen fra både Rambøll og Oslo Economics peker på positive effekter som ikke bare betyr noe for den enkelte, men som også kan spare samfunnet for store kostnader over tid. Likevel velger regjeringen å avvise dette, med begrunnelsen at dørterskeltjenesten ikke bare er en posttjeneste. Det mener vi i Rødt er altfor defensivt. Posten er et av få nettverk som fortsatt når hele landet, også de mest grisgrendte strøk. Da må vi diskutere hvordan denne kapasiteten kan brukes også i framtiden, ikke bare hvordan den kan bygges ned. Posten kjenner Norge, og ingen kjenner Norge så godt som Posten. Vi vet at mange eldre opplever ensomhet og utenforskap, og vi vet at ikke alle er digitale. Det er faktisk veldig mange som ikke er digitale. Vi vet at kommunene allerede er presset økonomisk. Dette hadde vært et meget godt tilbud til dem. Da holder det ikke å si at kommunen kan løse dette selv. Resultatet blir større forskjeller mellom kommunene og et dårligere tilbud til mange av dem som hadde trengt støtte mest. Rødt mener at dørterskeltilbudet må ses som en del av en helhetlig og framtidig postpolitikk. Det handler om mer enn brev. Det handler om beredskap, nærhet, trygghet og å bruke fellesskapets ressurser klokt. Vi har sett hvor mye postdistribusjon betyr i et land som Ukraina nå, i den pressede situasjonen de har der. Vi trenger et godt, offentlig, robust og mangfoldig distribusjonssystem i Norge. Derfor mener vi at dette hadde vært et meget, meget godt forslag. Med det tar jeg opp de forslagene som Rødt fremmer i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat