Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne
Innlegget
Jeg vet ikke hvilken interesseorganisasjon eller hvilke lobbyister som satt Høyre og Fremskrittspartiet på sporet av – for alle praktiske formål – det samme representantforslaget. Gjennomgangsrefrenget i forslagene er å kutte behandlingstider og innføre nye og kreative grep som å betale for å stå i kraftkøen, eller å tildele kraft på vilkår over en lav sko. Rødt er alene om å stå utenfor en rekke av disse forslagene. Etter vår mening handler det om å vise handlekraft uten egentlig å tenke så mye gjennom hva man faktisk ber om. For å ta den såkalte effektiviseringen av nettet først: En samlet komité – unntatt Rødt – ber altså Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, om å innføre tidsfrister for arbeidet sitt, og attpåtil føre en statistikk over dette. Forstår egentlig det store flertallet i denne salen hva slags byråkratiseringsreform de ber om? For ikke å snakke om at man utviser en generell mistillit til saksbehandlingen, som om NVE bare bruker tid på gøy. Det gjør de selvfølgelig ikke. Det skal tas hensyn til både medbestemmelse, natur og grundige konsekvensutredninger i forvaltningen. Så til de potensielt ganske alvorlige grepene som er ment til å skulle få ned strømnettkøen. Å få ned køen er en intensjon vi deler, men svaret på dette må jo være mindre tut og kjør og strengere prioritering. I stedet lefler flertallet nå med å la noen aktører kjøpe seg plass i nettkøen. Vet dere hvem som har betalingsvilje til det? Det er ikke nødvendigvis fiskeforedlingsfabrikken eller den lokale gründeren. Det er datasentrene. De internasjonale tekgigantene har betalingsvilje. De kan kjøpe seg fram i køen. Det er også datasentrene som kan drive på vilkår. De har som regel dieselaggregater. De kan drive hvis strømmen kobles ut. Det er selvfølgelig ikke bra for klimaet, men det kan altså bli konsekvensen av at man gir flere tildelinger på vilkår. Risikoen skyves over på fellesskapet, på kraftsystemet vårt. Når Statnett kommer med beskjeden om at de ikke lenger vil tildele kraft til større prosjekter nord for Svartisen, bør ikke politikernes svar være å skyte budbringeren, altså Statnett. Det statlige foretaket forteller bare sannheten om konsekvensen av elektrifiseringen av Melkøya og tildeling til KI-datasentre i Narvik. Svaret fra oss politikere burde være å stanse elektrifiseringen av Melkøya og si nei til nye datasenterprosjekter inntil vi får et skikkelig konsesjonssystem på plass – og der skal faktisk Høyre ha ros for å snuse på et sånt konsesjonssystem. Rødt foreslår også et moratorium, en pause for tildeling av datasentre. Vi er ikke alene om det. Det er en bevegelse for det i resten av verden også. Vi trenger mindre tut og kjør og strengere prioritering. Med dette tar jeg opp våre forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat