Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Tor Mikkel Wara, Rikard Spets, Morten Stordalen, Pål Morten Borgli, Marius Arion Nilsen og Kristoffer Sivertsen om tiltak for mer effektiv og økonomisk utnyttelse av strømnettet og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Aleksander Stokkebø, Kari Sofie Bjørnsen, Amalie Gunnufsen, Erlend Svardal Bøe, Haagen Poppe og Ove Trellevik om raskere utbygging og bedre utnyttelse av kraftne
Innlegget
Jeg mistenker at jeg bare får ett spørsmål, men jeg har to. Det første dreier seg om vedtaksforslag II, «Stortinget ber regjeringen innføre frister for saksbehandlingen til NVE og føre statistikk over saksbehandlingstiden.» Et genuint spørsmål fra meg til statsråden er om statsråden tror dette vil føre til kortere eller lengre saksbehandlingstid, simpelthen fordi det blir mer byråkrati med å føre statistikk over saksbehandlingstiden til NVE. Det andre spørsmålet dreier seg om forslag til vedtak XVII, der man skal utrede å betale for å stå i strømkøen. Da lurer jeg genuint på hva som er statsrådens vurdering av hvilke aktører som egentlig har råd til å stå i en sånn strømkø – om statsråden i likhet med meg tror at det vil bety flere datasentre og færre fiskeforedlingsfabrikker, for å ta et eksempel.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat