Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)
Innlegget
Jeg kan forstå at Eide og Søreide veksler i disse debattene, for de mener jo det samme. Jeg har et spørsmål fra dagens mediebilde. Det gjelder et oppslag i Hamar Arbeiderblad, en lokalavis og regionavis der jeg bor. Det var omtale av en mulig avgiftsbombe og milliardinvesteringer på grunn av EUs vanndirektiv som var temaet. Sånne oppslag har vi sett rundt omkring i mange lokalaviser. Det er jo veldig mange som er bekymret, for det blir så høye rensekrav, og rensekrav som egentlig ikke er tilpasset behovet lokalt, men på grunn av det direktivet frykter man at man må gjøre det, og at det vil bli en kjempestor regning for husholdninger og næringsliv rundt omkring i landet. Mitt spørsmål til utenriksministeren er: Hvilke konsekvenser frykter man for handelspolitikken hvis Norge ikke innfører det nye EU-vanndirektivet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat