Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakDebatt om utenriksministerens redegjørelse om viktige EU- og EØS-saker i 2026 (Redegjørelsen holdt i Stortingets møte 12. mai 2026)
Innlegget
Det er en selvfølge at vi skal ha et regelverk; det har vi, og det fungerer veldig godt. Hvis man spør mange faglige autoriteter på området, mener man at det nye regelverket ikke er tilpasset norske forhold, og det er kjempedyrt. Når jeg hører utenriksministeren nå, framstiller utenriksministeren det som at vi ikke har noen frihet i det hele tatt og bare må innføre det direktivet, uansett hva det koster. De forsiktige anslagene har vært 33 mrd. kr; jeg har også sett opptil 80 mrd. kr. Det er enorme beløp som skal påføres norske husholdninger og norsk næringsliv. Er den norske regjeringens holdning nå at vi ikke har noen frihet? Har det norske storting gitt fra seg all styringsrett, slik at uansett hvilket regelverk som kommer fra EU på vann- og avløpsfeltet, må vi innføre det, selv om det ikke er tilpasset norske forhold, og selv om det påfører norske husholdninger store, store kostnader?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat