Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Tom Einar Karlsen
Tom Einar Karlsen
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken, Marthe Hammer, Anne Lise Gjerstad Fredlund og Ingrid Fiskaa om nullutslippshurtigbåter (Innst. 279 S (2025–2026), jf. Dokument 8:187 S (2025–2026))

Innlegget

I et land som Norge, der folk bor og skaper verdier både mellom fjord og fjell og på øysamfunn ytterst i havgapet, er hurtigbåten en viktig del av et sammenhengende transporttilbud for både folk og næringsliv. Hele dette sammenhengende transportsystemet vårt skal gjennom et grønt skifte, også den transporten som går på kjøl. Det slås fast i både Nasjonal transportplan og i regjeringens Klimastatus og -plan. Der ligger det også virkemidler for å hjelpe oss til målet. I årets statsbudsjett er det f.eks. satt av 246 mill. kr til hurtigbåtprogrammet, som skal hjelpe fylkeskommunene med å få på plass lav- og nullutslippsløsninger raskere. Vi greier ikke redusere klimagassutslippene nok uten at transportsektoren er med, og vi er nok mange som skulle ønske at utviklingen av lav- og nullutslippshurtigbåter gikk raskere. Jeg setter derfor stor pris på engasjementet som ligger bak dette forslaget. Samtidig mener Arbeiderpartiet at det er viktig at nye virkemidler i klimapolitikken vurderes i en helhetlig sammenheng i de ordinære planleggingsprosessene for transport og klima, slik at man kan prioritere de tiltakene som gir best nytte og mest utslippsreduksjon for pengene, først. Forslaget vi behandler i dag, berører også, som både statsråden og flere av komiteens medlemmer er inne på, ansvarsfordelingen mellom stat og fylke i transportsektoren. Arbeiderpartiet mener at staten skal bidra til utslippskutt og hjelpe fylkeskommunene med den omstilling vi alle skal igjennom, og det skjer allerede i dag. Vi har stor forståelse for den utålmodigheten som kommer til uttrykk i dette representantforslaget, men vi mener at den typen tiltak som foreslås her, må vurderes opp mot andre mulige tiltak, slik at vi får mest mulig utslippskutt igjen for pengene. Det målet når vi nok best ved å ta disse diskusjonene i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan og i regjeringens Klimastatus og -plan. Da har vi hele transportsektoren oppe til debatt, og vi har da et bedre grunnlag for å vurdere helheten.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat