Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))
Innlegget
Tom Einar Karlsen (A) [17:32:37] (ordfører for saken): Transport- og kommunikasjonskomiteen har hatt til behandling et representantforslag om trygge veier, der det tas til orde for en veisikkerhetspakke i flere punkt. Dette forslaget har vært behandlet på vanlig vis i komiteen, statsråden har uttalt seg, og det har vært åpnet for skriftlig høring i saken, som folk kan lese om på stortinget.no. Utover det vil jeg vise til merknadene og forslagene i innstillingen, og jeg vil overlate til de ulike partigruppene å redegjøre for sine syn i saken. Som saksordfører vil jeg selvfølgelig takke for samarbeidet i komiteen. Jeg går så over til å redegjøre for Arbeiderpartiets syn. Et godt og trygt veinett som binder landet sammen, er viktig for både folk og næringsliv over hele landet. Over tid har Norge lyktes godt med trafikksikkerhetsarbeidet, og de lange linjene viser at innsatsen gir resultater i form av færre drepte og færre hardt skadde. Vi har mange å takke for det. Samtidig er vi ikke i mål, og i det siste har vi også hatt enkeltår der utviklingen har gått i feil retning. Det er en påminnelse om at vi fortsatt må jobbe for å bedre trafikksikkerheten. I så måte er det bra at temaet løftes på dagsorden. Når det er sagt, mener Arbeiderpartiet at det finnes mer effektive tiltak enn hva som legges opp til i dette forslaget. En generell standardheving på veier med mer enn 6 000 kjøretøy i døgnet vil sannsynligvis bli svært kostbar, og vi risikerer å bruke store deler av det økonomiske handlingsrommet på tiltak som bare kommer noen utvalgte veistrekninger til gode, uten å treffe der risikoen er størst. For å bruke min egen landsdel som eksempel: Meg bekjent har vi ikke så veldig mange veier i Nord-Norge med årsdøgntrafikk på mer enn 6 000 kjøretøy, men også vi har ulykkesutsatte strekninger der det er behov for trafikksikkerhetstiltak. Jeg skal ikke ta fra forslagsstillerne at de har et ektefølt engasjement for trafikksikkerhet, men i akkurat denne saken opplever jeg at ønsket om standardheving på noen veier i befolkningstette områder blir litt for framtredende. I en tid der vi må prioritere strengt for å styrke forsvar og beredskap, må vi velge tiltak som treffer godt over hele landet. Arbeiderpartiet mener derfor at det viktigste vi kan gjøre for å sikre trygge veier, er å følge opp den nasjonale tiltaksplanen for trafikksikkerhet og holde fast ved hovedprinsippene i Nasjonal transportplan om å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan, og ikke bygge nytt før vi må. På den måten sikrer vi at arbeidet er kunnskapsbasert og treffsikkert, samtidig som vi får mest mulig trafikksikkerhet ut av pengene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat