Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Marie Sneve Martinussen om en god posttjeneste for framtiden (Innst. 280 S (2025–2026), jf. Dokument 8:229 S (2025–2026))
Innlegget
Tross økende digitalisering er tilgang på gode posttjenester fortsatt viktig for både folk og næringsliv over hele landet vårt. Og enkelte grupper i samfunnet vårt som av ulike årsaker ikke har like lett for å benytte seg av nye digitale løsninger, har gjerne et sterkere behov for tjenesten enn andre. Jeg er derfor veldig glad for at det ser ut til å være bred enighet i komiteen om at vi må sikre gode posttjenester. Samtidig ser vi nok alle at behovet for posttjenesten har endret seg radikalt i takt med at flere i samfunnet tar i bruk digitale løsninger. Brevvolumet faller raskt, mens pakkevolumet øker, og avishusene kutter ned på antall dager med papiravis. Arbeiderpartiet mener derfor at vi må tilpasse oss utviklingen for å sikre bærekraften i posttjenestene. Det betyr bl.a. at Postens ansatte må gå gjennom enda en omstilling, og det er rimelig god dekning for å hevde at de allerede er norgesmestre i akkurat omstilling. De av oss som har erfaring med å være tillitsvalgt i arbeidslivet, kjenner nok litt ekstra på akkurat det momentet i denne saken. Dørterskeltjenesten, som er et av temaene i dette representantforslaget, har fått gode tilbakemeldinger der den har vært prøvd ut, og den type tjeneste kan nok helt sikkert spille en rolle i å løse velferdsoppgaver i flere kommuner. Samtidig kan det være andre løsninger som er bedre egnet i andre kommuner, og det vil være svært ressurskrevende dersom vi skulle rulle den ut i alle landets 357 kommuner. Vi skal også ha med oss at dørterskeltjenesten ble løftet fram i forbindelse med forslaget til ny postlov som ble lagt fram i fjor. Etter høringsrunden har regjeringen som kjent besluttet å legge bort det lovforslaget og heller rette innsatsen inn mot samordning av post, aviser og pakker fremover. Det betyr at det ikke er sikkert at omstillingsbehovet i Posten blir det samme som postutvalget la til grunn når dørterskeltjenesten ble vurdert som en mulig løsning. Bedre samordning vil også kunne sikre at statens kjøp av avisleveranser i områder uten kommersiell distribusjon er bedre tilpasset antallet daglige utgivelser. Vi ser på den bakgrunn heller ikke behov for å lovfeste antall ombæringsdager. Det er nok hensiktsmessig å ha litt fleksibilitet når også det behovet er i endring. Når brevvolumet faller så mye som det gjør nå, er vi nødt til å tilpasse oss, men for Arbeiderpartiet er det også et mål å sikre folk over hele landet tilgang på både papiraviser og gode og likeverdige posttjenester.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat