Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 19. mai 2026

Trond Helleland
Trond Helleland
Høyre·Buskerud

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi, Morten Wold, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik og Mats Henriksen om bostedsfritak for bompenger på Sollihøgda (Innst. 281 S (2025–2026), jf. Dokument 8:179 S (2025–2026))

Innlegget

Sollihøgda har jo vært et trafikkhelvete i veldig mange år, og som jeg sa i innlegget mitt, var bygda på en måte delt i to, der de som bodde på den ene siden av veien, snakket sammen, og de på den andre siden av veien snakket sammen. Dette er altså en av hovedveiene mellom Bergen og Oslo, og Oslo–Hønefoss var, i hvert fall ifølge gamle utredninger i Vegvesenet, den veien i Norge som var den første som skulle få firefeltsvei, fordi det var så stor trafikkbelastning. Det passerer altså 15 000 biler forbi Sundvollen. Det er enda mer inn mot Sandvika, og det er enda mer inn mot Hønefoss, så det er jo ingen tvil om realiteten her. Det statsråden egentlig reiser tvil om, er jo hvilke konsekvenser dette får, men med det trafikkbildet og det at det bor 300 på Sollihøgda, gjør jo at det utgjør mindre enn ca. 1 pst. og begge fylkeskommunene ønsker å garantere for dette. Hva er da problemet for statsråden?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat