Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Andreas Limi, Morten Wold, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik og Mats Henriksen om bostedsfritak for bompenger på Sollihøgda (Innst. 281 S (2025–2026), jf. Dokument 8:179 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg tror nok at de som skal på hytta i Hallingdal eller i Valdres, eller de som skal til Bergen med traileren sin, er glad for at en fikk på plass denne firefeltsveien fra bunnen av bakkene og opp over Sollihøgda – eller under Sollihøgda. De beregningene jeg har sett over nedbetalingstid, er at det her er lagt opp til 15 år, og hvis ikke rentenivået skyter ytterligere i været under Arbeiderpartiet, vil antakelig denne bommen være nedbetalt etter tolv år. Det var jo en bom på Sollihøgda før, litt lenger nede i skaret, og den ble nedbetalt lenge før tiden, og bommene ble fjernet. Så har vi fått den tilbake nå. Mitt tips: Sokna–Ørgenvika, som jo er en del av et litt lengre system oppi der, ble nedbetalt på elleve år. Den ble faktisk åpnet av Ketil Solvik-Olsen og nedbetalt i god tid – fire år før tiden. Så hva er det som tilsier at ikke dette skal kunne løses økonomisk?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat