Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 19. mai 2026

Trond Helleland
Trond Helleland
Høyre·Buskerud

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))

Innlegget

Takk til FrP for å fremme et omfattende forslag om trafikksikkerhet. Normalt sett ville en jo si at dette burde inngå i NTP, men Høyre har valgt å støtte fire av forslagene fordi vi er litt utålmodige. Jeg synes ikke det skjer så veldig mye. Det er mye viktig trafikksikkerhetsarbeid som gjenstår. Det ser vi nå i disse dager. Det har vært ekstremt mange ulykker de siste ukene, mange stygge trafikkulykker, og nullvisjonen, som jo er et mål Stortinget har satt seg, er ikke akkurat er i ferd med å nås. Da er det viktig at vi går løs på en del av de utfordringene som ligger der, og det vi spesielt har tatt tak i, er det som går på teknologi. Det er ekstremt mange muligheter for å både gjøre veien tryggere og redusere antall ulykker ved å bruke sanntidsinformasjon, ved å bruke elektronisk skilting og andre ting som kan gjøre livet lettere for bilistene og samtidig veiene tryggere. Jeg er nok litt i tvil om vi skal gå ned til en ÅDT på 6 000 for å få firefeltsvei. Da kan jeg f.eks. anbefale en tidligere sak vi hadde, der det er en årsdøgntrafikk på 20 000 til Hønefoss, om å bygge en firefeltsvei der. Det kunne vært hyggelig, men det forutsetter at statsråd Nygård ser med litt positive øyne på det såkalte fellesprosjektet, som vi jo kommer tilbake til i en senere sak. Vi vil støtte fire av disse forslagene. Vi synes de er gode. Jeg kan jo si at jeg i går kveld kjørte inn fra Drammen og til min store glede så noe jeg tok opp i forrige periode, da vi hadde den stadig tilbakevendende saken om E18 mellom Asker og Oslo, nemlig at kollektivfeltet ble stengt for elbilene osv., der alt ble skiltet ned til 60 km/t osv. Der er det nå satt opp ni store tårn – eller hva det heter for noe – sånne overbygg over veien, der det nå skal bli elektronisk og dynamisk skilting. Det fant jeg ut ved å sjekke med Copilot, så det er ikke sikkert det er riktig, men det så ut som det skulle bli noe der. Det kan vi jo komme tilbake til i replikkordskiftet og høre hvordan statsråden har tenkt å legge opp det for å få bedre trafikkavvikling og tryggere veier.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat