Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 19. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Tor André Johnsen om trygge veier (Innst. 273 S (2025–2026), jf. Dokument 8:214 S (2025–2026))
Innlegget
Det er mange ting å ta tak i her. Når jeg ser på svarene fra statsråden om at en skal satse på elektronisk trafikkskilting og elektronikk osv., så er det relativt korte svar, men som jeg nevnte i innlegget mitt, skjer det jo ting på E18 nå. Der sto i hvert fall den opplysningen jeg fikk. Jeg tar det ikke helt for god fisk, og derfor vil jeg gjerne høre det fra statsråden, nemlig at fartsgrensen skal kunne justeres opp fra 60, som det er i dag, til 70 og 80 dersom det er lite trafikk. Nå er det sjelden det er lite trafikk på E18 inn om morgenen, men det er i hvert fall et forsøk på å få til en mer smidig trafikkavvikling. Samtidig har det vært mye klaging på at den skiltingen som er der i dag, er forvirrende, og at det også kan utgjøre en trafikkfare. Kan statsråden bekrefte at det vil bli et sånt, litt mer modernisert opplegg. som kanskje vil bidra til at køen blir litt mindre?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat