Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Arild Hermstad
Arild Hermstad
Miljøpartiet De Grønne·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Norge ble bygget fordi det var noen modige politikere som torde å ta kontroversielle og langsiktige valg, f.eks. om vannkraft og industribygging. Et samlet storting, og for så vidt regjeringen også, ville ha batterifabrikker, og foreløpig har det ikke gått så veldig bra. Det er ikke fordi ideen er dårlig, men fordi satsingen har vært for halvhjertet. Morrow har stort sett fått lån fra staten, mens det i land som Finland satses på skattefradrag og andre ordninger for å etablere ny klimavennlig industri. Det er litt som at hvis man skal bygge et hus, så trenger man ikke bare en hammer i verktøykassen, men litt flere ting. Nå banker kinesiske selskaper på dørene til Morrows kontorer, og det får applaus, bl.a. fra Fremskrittspartiet. Men halve poenget med å ha en batterisatsing i Norge var å få ned utslippene, og den andre halvparten av poenget var at vi skal være uavhengige av kineserne. Det synes å være helt åpenbart at batterisatsingen og den grønne omstillingen har stoppet opp her til lands. Mitt spørsmål er da: Hvilke nye tiltak vil statsministeren vil innføre for å styrke satsingen på havvind, batterifabrikker og andre grønne næringer?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Arild Hermstad (Miljøpartiet De Grønne) — Replikk · 20. mai 2026 — OverStortinget