Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Arild Hermstad
Arild Hermstad
Miljøpartiet De Grønne·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg tror vi kan bli enige om mye av dette. Et tilleggsmoment er at når man setter ned prisen på å slippe ut CO2, øker behovet for å styrke de næringene, i hvert fall for oss som ikke har den luksusen at vi kan droppe å kutte klimagassutslippene i Norge. Jeg har lyst til å gå litt videre. En av regjeringens virkelig tunge satsinger i RNB er norgespris. Ordningen ble veldig mye dyrere enn regjeringen budsjetterte med i fjor, og nå er det altså 21,5 mrd. kr som er avsatt til ordningen. Det kunne gitt en million varmepumper til norske husholdninger gratis, eller 100 000 tak kunne fått solcellepaneler. Det er liten grunn til å tro at strømprisen kommer til å gå noe særlig ned med det første. Spørsmålet mitt er derfor om det finnes noen øvre grense for hvor mye statsministeren er villig til å bruke på en ordning som gir økt strømsløsing i en tid hvor behovet for energisparing er helt enormt?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat