Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Arild Hermstad
Arild Hermstad
Miljøpartiet De Grønne·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg tror nok at vi burde kunne bli enige om at norgespris ikke bidrar til å frigjøre mer kraft i Norge, og det er en stor pengesum. Jeg tror vi også kan være enige om at vi ikke ville brukt alle de pengene på én ting, men vi kunne ha innrettet det på en litt smartere måte. Det ville frigjort mer kraft, som vi absolutt har behov for, og som ikke regjeringen leverer nok på. Jeg har lyst til å snakke litt om kollektivtransport. Det er litt rart med partier som synes det er helt greit å bruke 5,5 mrd. kr på å kutte avgiftene på bensin og diesel, når de beskylder andre partier for sløsing og økonomisk uansvarlighet. I revidert nasjonalbudsjett er det nå lagt ved en interessant tabell. Den viser at de som har dårligst råd, bruker under halvparten så mye drivstoff som husholdninger som har god råd. Det betyr at kuttet på bensin og diesel treffer dem som har mest fra før av, mens de fattige får lite ut av det. Det skyldes jo at de fattigste sjelden har egen bil, og de er avhengig av tog, trikk og buss mye mer enn husholdninger med god økonomi. Mener statsministeren at det er en god økonomisk prioritering og god fordelingspolitikk å styrke kollektivtilbudet og gjøre det billigere folk flest å reise kollektivt?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat