Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg takker for svaret. Utgangspunktet for mitt spørsmål er at jeg deltok på et møte hos Jernbaneforum Nord, hvor SJ og Norske tog også var til stede. Det som ble sagt fra SJs side, var at man fra deres synspunkt selvfølgelig så at man blir sårbar ved at man i dag har lokomotiv og jernbanevogner, men nå går over til togsett. Får man problemer med en aksling på et togsett, må hele togsettet tas ut av drift. De trenger fire togsett for i det hele tatt klare å opprettholde nattogtilbudet. Så ble det sagt fra Norske tog at det var en opsjon på to ekstra tog, altså at man egentlig ønsket seks, men denne opsjonen er ikke løst ut. Hvordan stiller statsråden seg til å løse ut den opsjonen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
