Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg takker for svaret. Det som var utgangspunktet også for mitt engasjement i denne saken, er jo at det var opplyst også fra Norske tog at opsjonen på disse to togsettene går ut i mai måned. Jamfør prisstigningen generelt har man jo opplevd at den har vært ganske drastisk de siste årene. Man må vel anta at akkurat det samme gjelder her. Her er det to ting: Det ene er å sikre at man raskest mulig får på plass ekstra materiell som gjør at nattoget ikke blir bare en døgnflue, ved at det ene togsettet plutselig blir tatt ut, og at man sitter der akkurat like sårbar som i dag. Det andre er å sikre at kostnadene ikke blir høyere enn nødvendig. I så måte er spørsmålet: Er dette noe statsråden ser seg tjent med å sette seg inn i, for på den måten kanskje å utløse opsjonen før mai måned er omme?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat