Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Hege Bae Nyholt
Hege Bae Nyholt
Rødt·Sør-Trøndelag

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Rødt er, som statsråden, opptatt av at unødvendig byråkrati og kontroll sløser med tiden til både offentlig ansatte og folk flest. Skolevesenet bruker stadig mer tid på skriftlig dokumentasjon, på rapportering og på administrative oppgaver, og dette er ikke-pedagogisk byråkratiarbeid som går på bekostning av kjerneoppgavene til læreren, som ønsker å bruke tiden sin på undervisning og tid på oppfølging sammen med eleven. Byråkrati, målstyring og rapporteringskrav stjeler både tid og penger fra kjerneoppgavene. Jeg hører at ministeren påpeker at det er lokalt forankret, men vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av regelverket for unntak fra undervisning for å sikre at skolens ressurser i størst mulig grad går til pedagogisk arbeid og ikke bidrar til en unødvendig papirmølle?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat