Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Når det gjelder nyetableringer, skyldes det en boligsektor som sliter, og at enkeltmannsforetakene øker fordi tømrere må etablere enkeltmannsforetak i stedet. Til syvende og sist handler dette om framtidstro. En gründer som vurderer å satse, en familie som vurderer å ta over bedriften etter foreldrene, en lokal eier som vurderer å investere i sin egen bygd – alle disse sysselsetter og sikrer at vi har liv i hele landet og skaper verdier i hele landet. Og alle disse sier det samme: Det er pessimisme, det er kapitalflukt, og det er eiere som enten ikke tør å satse eller flytter ut fordi norsk eierskapsbeskatning er for stor. KrF tror på et samfunn der det skal lønne seg å skape noe der man bor. Hva tenker statsministeren om at norske eiere mister troen på og muligheten til å bygge videre der de bor, og hva vil statsministeren gjøre for at det fortsatt skal lønne seg å skape arbeidsplasser i hele landet, ikke bare beholde dem?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
