Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg tror vi har til felles at vi er i politikken fordi vi vil oppnå noe, ikke for å bekrefte noe. Vi er i politikken fordi vi ønsker å utvikle. Vi har verdier vi tar med inn, og vi ønsker å få til noe på vegne av flere enn oss selv. Det tror jeg representanten og jeg har felles. Jeg er i politikken fordi det er mange saker vi ønsker å videreføre for å gi folk flere muligheter, ha mer demokrati, gi flere mennesker tilgang til trygg oppvekst, utdanning, ha god helse, komme videre. Vi er aldri ferdige med den samfunnsbyggingen. Jeg kan iallfall helt klart si at det å ta tak i utfordringer handler ikke om å svartmale. Når jeg hører på Sylvi Listhaug, tenker jeg hun drar en liste over alt hun mener er ganske nattsvart i landet, og det er hennes oppgave i politikken. Jeg mener det er gode svar på hvordan vi møter de utfordringene. Jeg er også i politikken for bl.a. å utjevne forskjeller. Jeg er i politikken for å ta et oppgjør med en del maktkonsentrasjoner i vårt samfunn som legger sterke føringer for folk. Utover å peke på områder hvor det kan være problemer, er Sylvi Listhaug systematisk på tekgigantenes side når vi forsøker å beskytte små unger mot smarttelefonens inngripen i deres liv. Hun er på legemiddelgigantenes side når hun vil gi dem mer penger igjen, uten at de bidrar med mer tjenester til folk. Hennes største kutt er på formuesskatten. Det er den desidert største posten hun vil kutte i, og det går til folk med de høyeste inntektene og øker forskjellene. I dag har hun altså fremmet forslag om å forby kommunenes mulighet til å ta inn eiendomsskatt, som enten må bety at kommunene kommer til å sitte igjen med vesentlig mindre, som går utover folk i kommunene, eller at staten må øke sine overføringer betydelig. De utfordringene hun trekker fram, kan vi snakke om én for én, men vi har ulike løsninger på dem. Kuttene til dem som har aller mest, så de skal sitte igjen med enda mer, er ikke vår vei. Vi mener vi kan løfte fellesskapet gjennom at vi har en sterk velferdsstat vi utvikler videre, og at vi har fullt fokus på alle de oppgavene vi ikke har løst. Det er derfor jeg er i politikken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat