Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

La oss ta pensjonene først. Det var en nyhet i dag tidlig: Pensjonene øker nå med 4,9 pst. gjennom det oppgjøret vi har. I de årene Sylvi Listhaugs parti satt i regjering og hadde arbeidsministeren, var det flere år med nedgang for pensjonistene fordi Fremskrittspartiet tviholdt på en modell som gjorde at mens vi andre kunne gå i null eller til med i pluss, kunne pensjonistene gå i minus. Det har vi endret – 4,9 pst. Vi har hatt gode oppgjør i vår tid. Pensjonistene har fått det bedre. Og så må jeg bare gjenta: Vi fører en politikk som skal få prisstigningen ned. Det er grunnlaget for at også renten kan gå ned. Da vi la fram vårt budsjett, var Norges Banks spådom at det kom to rentenedganger i 2026. Det har ikke skjedd noen endring i finanspolitikken siden det. Det er krig i Midtøsten. Det kommer importerte priser inn til Norge, og Norges Banks ansvar er å sette renten. Vi har bidratt med en trygg økonomisk styring, med skattelette til dem som har middels og lavere inntekter for målrettet å bidra til dem også gjennom velferdsstaten. Det står jeg veldig godt for, og det kommer til å være en politikk som regjeringen holder fast ved.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat