Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg sa at vi ikke har bevilget store summer til havvind fordi prosjektene er under utvikling. Hvis det er én regjering som har satt dette på dagsordenen – dette er veldig krevende prosjekt, fordi verdikjedene er kompliserte, og fordi det har blitt dyrere – så er det denne regjeringen. Vi har jo sagt oss villige til å gå inn og støtte oppstarten i Sørlige Nordsjø. Vi har også lagt opp til at det kan skje for flytende havvind. Det er jo et stort engasjement som kommer til å bli kostnadskrevende. Vi har sterke motstandere her i salen – Fremskrittspartiet, som representanten nevnte – som ikke har én visjon for hvordan Norge skal få mer kraft. Så det tror jeg vi må samle oss om. Virkemiddelapparatet vårt skal kunne støtte oppstartsbedrifter, og da er det viktig å si at når det lykkes, skal vi feire det, og når det ikke lykkes, må vi lære av erfaringene fra det. Men det må ikke bli slik at hver gang vi ikke lykkes, Norge ikke lykkes og de private ikke lykkes fullt ut, betyr det at all virkemiddelbruk er feil. Vi har tro på at vi skal satse på de nye næringene. Det er i tråd med norsk industrierfaring, men vi trenger mer kraft, og den må være fornybar. Det krever satsing og vilje her i Stortinget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat