Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg står ved norgespris, for jeg tror det var viktig å gi nordmenn den stabiliteten når det gjelder den viktige energikilden strøm er, når vi varmer våre hus og lever våre liv. Ustabiliteten traff folks økonomi, og den gjorde også noe med legitimiteten til vårt kraftsystem. Her er vi da uenige. Jeg tror ikke det er slik at vi hadde kjøpt en million varmepumper hvis vi ikke hadde satset på norgespris. Det er ikke slik det fungerer, det er en fantasi. Norgespris er en realitet, og vi må befinne oss i realiteten. Jeg tror heller ikke det er slik at norgespris betyr at det er fritt fram for å sløse. Vi er tilbake igjen til det som er vår store utfordring. Vi trenger mer kraft, nett og enøk. Enøk er den billigste formen for å skaffe oss mer kraft, og da må vi samle oss. Vi må samle oss i kommunene. Det er gode, mulige vindkraftprosjekter på land som kan ta hensyn til eksisterende næringsvirksomhet, og kan ta hensyn til hvor folk bor. Vi har nok land i landet vårt til å kunne gjøre det, og da håper jeg vi kan stå sammen om det. Vi kan stå sammen også med arbeidslivets parter, og i kommunene, til å kunne få et oppsving i vind på land.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
