Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg vil si at representanten reddet seg inn med spørsmålet, for inntil det var tre sekunder igjen, var ikke spørsmålet rettet mot meg. Jeg er jo enig i den problembeskrivelsen representanten har – det kuttet som ikke var utredet, og som kom på 24 timer, var ikke en måte vi bør gjøre slike vedtak på, men stortingsflertallet er slik. Det var det Stortinget, velgerne, ga Norge, og vi må forholde oss til det. Det er imidlertid veldig mange gode påpekninger her, bl.a. om myten som sier at de som bor lengst unna sentrale strøk, er de som kjører mest dieselbil. Det er ikke nødvendigvis tilfellet, og den sosiale vektingen er slik representanten sier. Jeg mener at vi nå gjennomfører nedsettelse på kollektivtrafikk, bl.a. takket være MDGs bidrag og prioriteringer når vi har forhandlet budsjett sammen. Et rimelig kollektivtilbud, som må være slik at det også er kapasitet til å ta imot dem som vil reise, er en veldig viktig satsing, særlig i de tett befolkede strøkene, hvor kollektivtrafikken har en stor betydning.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
