Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg mener i utgangspunktet at tallene for hvordan det går i Norge, tyder på at våre kapitalmarkeder fungerer. Det er mulig å få lån til gode prosjekter fra det vanlige finansmarkedet og også gjennom de virkemidlene vi har, som for øvrig er under angrep fra veldig mange partier her i Stortinget – at vi må kutte fordi det er bortkastet og subsidiering. Vi må ta utgangspunkt i at vi har høye investeringer i Norge, høyere enn vi har hatt på veldig mange år. Vi har altså lavest ledighet av land vi kan sammenligne oss med. Vi har høy eksport. Og den store utfordringen, som vi også hører daglig på nyhetene, er at vi faktisk mangler folk mer enn vi mangler penger. Helseministerens poeng, som jeg fullt ut slutter meg til, er ikke at han varsler at vi må kutte, men at han varsler at vi må være mye mer oppmerksomme på å føre de pengene vi bruker, til de målene vi vil nå. Det mener jeg det er viktig at han tar opp også i en sektor som vi finansierer sammen, nemlig helsesektoren. Så mener jeg at vi fortsatt skal ha gode virkemidler for startup-bedrifter osv., i kombinasjon mellom det vi gir fra det offentlige virkemiddelapparatet, og det vi gir fra finansmarkedene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
