Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg vil si at tallet på nyetableringer i Norge ikke er lavt. Det er jo høyere nå enn det var under tiden da representantens parti utgjorde flertallet. Jeg har ikke noe imot at vi også kan benytte oss av svenske kapitalmarkedsmuligheter, at vi har et integrert miljø i Norden. En av sakene man nå diskuterer EU for å utvikle det indre markedet, er jo et mer integrert finanskapitalmarked, så det snakker ikke jeg imot. Men hvis veien til dette er å gjøre det Kristelig Folkeparti nå går for – og jeg må bare si jeg synes det er interessant at dette er spørsmålet fra Kristelig Folkeparti – å kutte formuesskatten, fjerne formuesskatten, vel, da er vi uenige. Jeg mener at det fortsatt er et av virkemidlene vi har for å fordele byrder på en rettferdig måte, og at de med mest bidrar. Hvis veien til at vi skal ha kapitalmarkeder som fungerer, er at vi skal fjerne hele formuesskatten, tror jeg vi kommer til å forbli uenige. Vi mener det er andre måter å bidra på til at vi har verdiskaping, godt utdannet befolkning og også tilgjengelig kapital.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat