Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg velger egentlig hvordan jeg svarer på spørsmål. Vi ønsker et skattesystem som bidrar til et konkurransedyktig næringsliv. Man kan godt kalle det et konkurransedyktig skattesystem, men skattesystemene våre er forskjellige. Vi kan ha lavere skatt i Norge om vi kopierer f.eks. land et godt stykke unna oss som har lavere skatt, som har et helt annet velferdssystem. Hva er et konkurransedyktig skattesystem? Det er et skattesystem som gjør at vi som folk kan arbeide, skape verdier, fordele dem. Norge, som jeg vil si er et av de mest velutviklede landene, har klart det ganske bra. Vi kommer aldri til å vinne. Det er kanskje Høyres mål at vi skal være blant dem som har lavest skatt. Fjerner man formuesskatten, som Høyre nå har avklart at de vil, vil Norge bli et av de landene med aller lavest beskatning av dem med høye inntekter og høy formue. Det mener jeg ikke er et konkurransedyktig system for Norge. Det er kanskje et skattesystem i konkurranse med andre land representanten måtte velge ut, men det er ikke det skattesystemet vi har for å bidra til et konkurransedyktig Norge, hvor folk jobber og vi skaper verdier på en god og varig måte.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat