Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg vil ikke fordømme dem som reiser til Sverige, Brussel eller Paris for å skape verdier. Jeg tror vi skal leve i et åpent Europa for det. Jeg er også opptatt av at det er veldig mange som er i Norge og skaper verdier, fordi vi har gode forutsetninger for det. Arbeiderpartiet er for å ha et skattesystem som bidrar til å gjøre oss enda mer konkurransedyktige. Jeg kan bekrefte for representanten at om vi kommer fram til gode formål i den kommisjonen som viser at vi kan få skattevekslinger som bidrar til at vi får mer attraktive vilkår, så mener jeg det er bra. Denne sammenligningen med Sverige er veldig selektiv. Sverige er jo blitt et skrekkland med svenske tilstander når det gjelder kriminalitet, og så er det blitt et stjerneland på sånne ordninger som gjelder utvalgte ting på næringsliv, med en helt annen næringsstruktur. Vel, Sverige har 30 pst. arbeidsgiveravgift. Skal vi kopiere det? Nei. Vi har en annen tradisjon på det. Vi har innrettet skattesystemet vårt på en forskjellig måte. Det er derfor det er klokt å komme sammen i kommisjonen, for da kan vi se på det sammen og avveie. Arbeiderpartiet lytter til Høyre, Høyre lytter kanskje med et øre til Arbeiderpartiet, og så kan vi finne gode løsninger sammen med de andre partiene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat