Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Nå skal vi møte til forhandlinger om revidert budsjett, og da skal vi lytte til de forslagene og de innspillene som kommer. Så må jeg igjen gjenta det som jeg tror er veldig viktig å understreke nå: Vi må ha en ansvarlig økonomisk styring. Vi må også ha god kontroll med pengebruken. Vi skal dekke inn de fem-seks milliardene som kom gjennom drivstoffvedtaket i Stortinget, som våre partier ikke sto sammen med, fordi det avvek fra det vi var enige om, og da skal vi gjøre det på en god måte. Vi har i vår periode gitt gode bevilgninger til sykehusene, men det er også viktig at vi, som helseministeren har vært opptatt av, er ute etter hvordan vi organiserer sykehusene, hvordan vi drifter dem, og hvordan vi deler oppgaver i dem for å løse oppgaver på en god måte. Det kan ikke være slik at det i alle sammenhenger er kompensasjon av enhver ekstra utgift som er svaret. I den store dyrtiden vi har bak oss, med høy inflasjon, har vi gitt historiske kompensasjoner til kommunene, og vi har gjort det til sykehusene. Vi mener at det bildet som er nå, gjør det mulig å drive sykehusene våre på en god og ansvarlig måte, med de rammene som de har nå. Er det krevende? Ja, det vet jeg, for vi har nær kontakt med Sykehus-Norge. De må ta vanskelige og krevende valg, men vi mener at de har et handlingsrom; de har også muligheter for å hente inn inntekter som dekker aktiviteten deres, på en måte som er ansvarlig. Nå skal vi møte partiene til forhandlinger – jeg minner om at det er revidert midtveis i året – og så skal vi om noen måneder også diskutere budsjettet for 2027. Da har vi en bedre oversikt over utsiktene til det året.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
