Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg har stor respekt for den jobben de som leder sykehusene våre, har med å tilpasse drift og virksomhet med de behovene som er i helsesektoren. Sykehusene våre er mer spesialiserte, de gjør krevende oppgaver. Det er en stor oppgave, så det har jeg respekt for. Dette er da sykehus som holder seg innenfor budsjettene sine, som klarer det. Vi har jo satt opp temaet knyttet til innsatsstyrt finansiering, som er et viktig spørsmål for inntektene til sykehusene. Å kunne gjøre endringer der er en måte vi kan tilpasse på. Jeg skal ikke si at sykehuset i Stavanger, eller et annet representanten måtte velge, styres dårlig. Vi er nødt til å ha en styring med tydelige budsjetter, tydelige rammer, og innenfor dem må vi finne løsningene. Vi har altså sammenlignet med alle andre land et større sykehusbudsjett og større aktivitet i sykehusene våre. Det er vårt utgangspunkt. Men vi vil at fellesskapets sykehus skal være folks førstevalg og ha høy kvalitet. De skal kunne ta imot en befolkning som blir eldre, med nye behov. Det er disse oppgavene vi må løse sammen når vi lager budsjetter for sykehusene våre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet) — Replikk · 20. mai 2026 — OverStortinget