Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Vi har ofte snakket om i denne sal og i denne typen debatter at vi mangler mer folk enn vi mangler penger. Representanten er inne på et tema i en veldig viktig del av sektoren i vår velferdsstat, nemlig barna våre. I regjeringens plan for Norge har vi barn og unge som en egen satsing, ett av fem områder vi skal prioritere. Jeg er veldig glad for og stolt av det vi har gjort sammen med SV siden 2021 når det gjelder SFO og barnehage. Jeg vil minne om at barnehageprisen hadde vært oppe i 4 000 kr om den hadde fulgt den veien den var på vei. Den er nede i 1 200 kr og lavere nå. Det er et veldig viktig tiltak. To foreldre med rundt 600 000 kr i lønn vil oppleve at de får økt kjøpekraft gjennom lønnsoppgjøret, og de har altså 50 000 kr mindre i utgifter hvis de har to barn, gjennom det som har skjedd i barnehagen. Dette er penger som virkelig teller. Vi er opptatt av kvaliteten i barnehagene. Vi vil ha folk med utdanning i barnehagene, få den andelen opp på et nivå som vi har satt mål om, og det handler om rekruttering. Det å rekruttere til barnehagefagene er en veldig viktig jobb gjennom opptaket til videregående opplæring osv., jeg er helt enig i at det skal vi jobbe med. Det er en utfordring vi ser i hele samfunnet vårt. Vi hørte jo en reportasje på NRK-nyhetene i dag tidlig om at man mangler arbeidskraft i alle sektorer på Vestlandet – mindre enn for ett år siden, så det ser ut som det begynner å løsne noe. Uansett om det gjelder i byggebransjen, om det gjelder industrien, eller om det gjelder i velferdssektorene, er det tilfellet. Hvorvidt vi løser det i revidert budsjett, midt i året, vil jeg stille spørsmål ved. Vi legger jo en plan for ett år. Et budsjett skal virke i ett år, og midtveis i året skal vi ta inn uforutsette hendelser som gjør at vi trenger å korrigere og justere. Jeg har respekt for at SV legger fram sine forventninger til den forhandlingen. De skal vi møte på en seriøs måte. Men ja, jeg er enig i at vi skal sikre god bemanning i barnehagene, for dem som jobber der, og først og fremst for barna våre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat