Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Det korte svaret på det er ja. Jeg var inne på det i svaret til representanten Hermstad, at jeg mener det å utvikle et godt, moderne kollektivtilbud, hvor vi også kommer over på kollektivtilbud som slipper ut mindre og går til nullutslipp, fyller mange formål. Dette er et kinderegg av veldig mange store muligheter. Jeg synes det også var lovende å se hvordan fylkene svarte på den muligheten som kom i det budsjettet, som representanten sa. Vi må også legge til rette for at det er kapasitet til å frakte de folkene som ønsker å reise kollektivt. Det må være et slags samspill mellom investeringer i nok busser, nok tog og nok trikk slik at de som ønsker det, kan ta det. Dette mener jeg er et veldig viktig mål for å nå klimamålene våre, for å få bedre miljø i hverdagen i de tettbygde strøkene våre, men også utenfor de tettbygde strøkene er kollektivtrafikk en god løsning, der det er tilgjengelig.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
