Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Det var et spørsmål med mange sider her. Jeg er enig i at barn skal kunne vokse opp et sted de kan kalle hjem. Jeg er urolig for at det er barnefamilier vi kan kalle bostedsløse. Det mener jeg er en av de store sosiale utfordringene vi har i samfunnet vårt. Arbeiderpartiet står ved målet om 130 000 nye boliger innen 2030. Det er en stor ambisjon, men vi må sette oss mål. Vi gjennomfører nå forenklinger, vi digitaliserer byggeprosessene, vi går gjennom byggkvalitet for å sørge for at det er tilpasset det som gjør det mulig å bygge og få regulert boliger. Vi satser stort på Husbanken, som også bidrar her, og vi bygger studentboliger. Vi skal nå de målene. Når det gjelder dette med en ikke-kommersiell sektor på utsiden, må jeg si jeg har mange spørsmål, for jeg har fulgt dette gjennom mange år. Man vil innføre en København-løsning i Norge, man vil innføre andre løsninger. Det er ikke enkelt. Jeg er ikke imot at vi kan utrede og se på hva som skal ligge til rette for det. Hvorvidt igjen det er et spørsmål som hører hjemme i revidert, midt i et år, hvor vi skal revidere det budsjettet vi vedtok, er jeg spørrende til. Det mener jeg er et tema som hører mer hjemme når vi lager budsjett for et helt år.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet) — Replikk · 20. mai 2026 — OverStortinget