Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg er for alle B-ene til representanten, men jeg vil gjerne ha biff og bønner også. Jeg mener at det landbruksoppgjøret vi har bak oss nå, gir et godt grunnlag for god biff og også flere bønner, mer frukt og mer grønt. Det er bra. Det kan vi også samarbeide om. Ja, dette er en utfordring. Jeg tror at hvis vi fører en veldig passiv politikk, så øker forskjellene. Forskjellene er ikke noe vi på en måte vedtar å avvikle, det må være politikk tilpasset den tiden vi er i. Det å bekjempe forskjeller handler ikke om å holde folk tilbake, men om å gi flere muligheter, legge til rette for at folk kan komme inn i utdanning, komme i jobb, ta i bruk det de har av arbeidskraft og interesser. Da har jeg erfart gjennom de siste årene at vi finner gode løsninger med SV. Jeg tror at det at vi har ført til billigere barnehage, og at vi kan få til bedre bemanning, gjør at flere kan jobbe, og vi kan få til et samfunn som bekjemper forskjellene gjennom den veien. Det ser jeg fram til å samarbeide om også i framtiden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat