Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Forskjellen på en LO-leder, en senterpartileder og en statsminister er at en statsminister må ta flere hensyn, og det har jeg tenkt å gjøre. Jeg er for at dette prosjektet kan lykkes. Jeg er for at disse treressursene kan utvikles og bearbeides i Norge, og at de ikke skal skipes ut til andre land. Det er klart at når det er mulig å gjøre dette i Sverige, som har den samme typen miljøforordninger, må vi se om det er mulig å få til noe av det samme i Norge. Men jeg ønsker å gå den veien. Slik er det på mange områder. Hvis vi går over til et helt annet felt, oppdrett, så har vi der et trafikklyssystem. Og noen ganger må vi, hvis noe er på gult lys, si at vi ikke kan ha en økning, hvis vi ikke er trygge på hva som er miljøavveiningene. Det er mitt ansvar nå, og det ansvaret har jeg tenkt å ta. Vi er i dialog med bedriften, og vi har ambisjoner om å gjøre det vi kan for å legge til rette for dette, men vi har tenkt å ta på alvor at vi også har et ansvar for miljøet i nærområdet, våtmarkene og elva der, og – til sist – et ansvar for Oslofjorden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat