Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Jonas Gahr Støre
Jonas Gahr Støre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Dette er et stort spørsmål. Jeg vil ta fatt i noe av det representanten sa nettopp. Han sier nærmest at utslipp er noe vi bare får godta, bare det blir verdiskaping. Sånn er ikke det moderne Norge. Vi klarer å utvikle Norge og ha verdiskaping samtidig som vi stiller miljøkrav og krav når det gjelder utslipp. Her har Miljødirektoratet gitt et avslag, og nå er det en klagesak som er til behandling i Klima- og miljødepartementet. Det har jeg respekt for, og det går jeg ikke inn i. Jeg er enig i at dette har tatt tid, og at det kan være ulike forhold på veien til det som vi kan gå inn og se på. Jeg skulle gjerne hatt den avklaringen tidligere, men nå er vi der vi er. Nylig var klima- og miljøministeren i dialog med det selskapet, han tar det på alvor. Regjeringen er aktiv når det gjelder dette, og jeg kan bekrefte at vi ønsker å se et slikt prosjekt realisert. Da må vi gå i dialog med bedriften om hva som er betingelsene, og hva som måtte være av eventuelle vilkår for å kunne operere. Men vi må også ta et helhetlig hensyn, og i det moderne Norge er også hensynet til miljø og utslipp noe vi må vurdere.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet) — Replikk · 20. mai 2026 — OverStortinget