Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. mai 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakMøte onsdag den 20. mai 2026 kl. 10

Innlegget

Jeg registrerer at statsråden ønsker økt bruk av graderte sykmeldinger. Det er bra. Samtidig sier han at dette ikke skal bety større byråkrati, men det er noe helt annet enn det Legeforeningen, blant andre, ettertrykkelig sier at det vil innebære. Statsråden hopper veldig lett bukk over det som er årsaken til at mange er lenge hjemme. Titusenvis av mennesker venter på behandling, de venter på hjelp, og FrP mener at istedenfor at du over tid skal gå gradert hjemme med én dårlig arm, bør du få raskere helsehjelp for å komme tilbake i arbeid med to friske armer. Betydelig kapasitet står nå ubrukt på private sykehus. Det er bare tilgjengelig for dem som har lommebok til det, eller som har helseforsikring eller arbeidsgiver som betaler. Det virker som statsråden er villig til å betale for sykepengene, men ikke for helsehjelpen. Da lurer jeg på: Hva skal til for at regjeringen slutter å spare på folks helse og tar i bruk mer ledig kapasitet hos private?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat