Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi må starte med å se sykmeldinger og helsehjelp i sammenheng. Disse to budsjettene henger helt klart sammen. Statsråden bruker selv begrepet oppstart på helsehjelp i sitt svar. Ja, ventetidene går ned, men vi må jo måle på når folk kommer tilbake i arbeid, og når de har fått helsehjelpen de faktisk trenger. I dag brukes under 3 pst. av helsebudsjettet på private aktører. Det er ikke å ta i bruk ledig kapasitet som er tilgjengelig. Regjeringen har fjernet fritt behandlingsvalg, regjeringen har fjernet en drøss med avtaler både innen somatikk og psykiatri, og man fortsetter nedbyggingen av døgnplasser i psykiatrien. Regjeringen har også fjernet refusjonen for kiropraktorbehandling, som faktisk behandler den største sykmeldingsårsaken til muskel- og skjelettlidelser. Den er nå bare tilgjengelig for dem med lommebok til det. Folk blir dårligere av å vente. Noen faller varig ut av arbeidslivet. Tror statsråden at flere vil komme raskere tilbake på jobb ved å få raskere behandling?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
